Офіційна назва програми - "Сприяння просвітницькій роботі "рівний - рівному" серед молоді України щодо здорового способу життя". Створена за сприяння Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України, Програми Розвитку ООН в Україні та Об’єднаної Програми ООН з ВІЛ/СНІД.
У 2003 р. створено Всеукраїнську благодійну асоціацію "Рівний - Рівному".
Програма рекомендована Міністерством освіти і науки України для впровадження у 5-6 та 7-11 класах загальноосвiтнiх навчальних закладiв. Програма рекомендована Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання у навчальних закладах (завантажити рекомендаційний лист: "Основи здоров'я").
У Полтавській області
Програма діє з 2001 року. Обласна координаційна рада створена на базі Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського.
Кадровий склад педагогів-тренерів області тут. Запрошуємо учасників Програми вносити свої дані самостійно. Це сприятиме професійному спілкуванню активно працюючих тренерів.
Метою Програми є підвищення рівня поінформованості й розширення знань підлітків і молоді про здоров’я, здоровий спосіб життя, формування у них відповідних цінностей і життєво важливих переконань, напрацювання необхідних практичних навичок відповідальної безпечної поведінки щодо свого життя і здоров’я, а також здоров’я і життя інших.
У основу Програми покладено метод навчання «рівний – рівному», суть якого полягає в тому, що основну участь у поширенні знань бере сама молодь. Концептуальною основою освіти «рівний – рівному» є підготовка підлітків-інструкторів і залучення їх до просвітницької роботи щодо здорового способу життя серед однолітків.
У межах реалізації програми
"Рівний - рівному" виконуються такі завдання: - створення соціально-педагогічних
умов, сприятливих для позитивних змін у знаннях, уміннях, навичках і вчинках, у
ставленні дітей і молоді до здорового способу життя;
- створення
організаційних умов для активної просвітницької роботи щодо здорового способу
життя серед дітей і молоді через надання повноважень самим неповнолітнім;
- виявлення в молодіжному середовищі позитивних лідерів, а
також спонукання осіб із «груп ризику» до переорієнтації лідерських якостей з
негативних на позитивні;
- підготовка
підлітків-інструкторів до просвітницької роботи серед ровесників;
- підвищення соціальної компетентності
молоді щодо здорового способу життя; сприяння розумінню проблем молоді
суспільством, розширення нормативно-правової бази захисту здоров'я;
- розвиток
теорії і практики методу освіти «рівний — рівному»; впровадження освіти «рівний
— рівному» в навчальних закладах (школах, ПТУ, вищих навчальних закладах), в
позашкільних закладах, у діяльність соціальних служб для сім'ї, дітей та
молоді, служб у справах неповнолітніх, у діяльність кримінальної міліції у
справах неповнолітніх, в установах соціальної реабілітації неповнолітніх, у
діяльність недержавних громадських організацій.
Технологія освіти «рівний — рівному» Технологія
освіти «рівний — рівному» спрямована на підвищення рівня знань, умінь і навичок
щодо здорового способу життя й формування відповідальної безпечної поведінки, поділяється
на технологію навчання і технологію впровадження. Технологія навчання ґрунтується на
модульному навчанні. Модуль – це
логічно завершений змістовий фрагмент освіти; характеризується відносною
самостійністю і завершеністю змістового матеріалу. Модулі програми: 1. Модуль «Методика освіти «рівний — рівному» Базовий модуль, присвячений основним
концептуальним положенням освіти «рівний — рівному», а саме ступеневій передачі
знань: підготовці педагогів-тренерів, підготовці та залученню до просвітницької
роботи підлітків-інструкторів, діяльності підлітків-інструкторів серед своїх
однолітків. Мета: надати знання та сформувати у
педагогів-тренерів практичні навички з організації просвітницької роботи
«рівний — рівному» щодо здорового способу життя. 2. Модуль «Спілкуємося й діємо» Спрямований на формування у
підлітків навичок ефективної комунікації, що має стати підґрунтям активної
позиції та здорового способу життя. Мета: ознайомити підлітків із
основними положеннями теорії спілкування і на основі цієї інформації допомогти
сформувати навички ефективної взаємодії. 3.
Модуль «Твоє життя — твій вибір» (профілактика тютюнопаління, вживання алкоголю та
наркотиків). Містить комплекс матеріалів для
занять, спрямованих на набуття підлітками та молоддю знань, умінь і навичок
реалізації здорового способу життя та запобігання вживанню наркотичних речовин. Мета: надати знання та сформувати усвідомлення
цінності здоров'я, відповідального до нього ставлення; напрацювати уміння та
навички реалізації здорового способу життя, протистояння соціальному тиску. 4. Модуль «Прояви турботу і обачливість» (профілактика ВІЛ/СНІД, ІПСШ, насилля,
ризикованої поведінки, торгівлі людьми, незапланованої
вагітності серед молоді). Сприяє формуванню у підлітків
мотивації до збереження репродуктивного здоров'я, до індивідуального захисту
від ВІЛ, ІПСШ, безпечної статевої поведінки. Мета: підвести підлітків до
розуміння того, що ВІЛ/СНІД, ІПСШ, непланова вагітність — це поведінкові
ускладнення, запобігти яким можна через формування навичок відповідальної
поведінки. 5. Модуль «Знаємо та реалізуємо свої права» Спрямований на розвиток у підлітків
власної гідності, відчуття необхідності для суспільства; на усвідомлення своїх
прав, обов'язків, відповідальності за свої дії; на стимулювання у підлітків
бажання реалізувати свої права. Мета: формувати правовий світогляд
підлітків, який охоплював би систему теоретичних знань про права, і на цій основі
формувати відповідну активну позицію підлітків з реалізації своїх прав у житті. 6. Модуль «Моє майбутнє» Спрямований на формування у
підлітків бачення життєвих перспектив, відповідальності за своє майбутнє,
розвиток навичок критичного мислення, вміння оцінювати свої дії, підсилення
впевненості у
собі та здатності брати на себе відповідальність, визначати власні цілі. Мета: сформувати в учасників бачення
власних можливостей та конкретних дій щодо успішної життєвої самореалізації, а
також мотивацію до активних дій з реалізації просвітницької діяльності серед
однолітків. Напрямки
впровадження методу - Факультативна,
позакласна й позашкільна виховна робота, робота з батьками.
- У
загальноосвітніх навчальних і позашкільних
закладах, центрах соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
- Організація
профілактичної роботи в ЗНЗ, позашкільних закладах, вищих навчальних закладах,
передусім педагогічного профілю, центрах соціальних служб для сім'ї, дітей та
молоді.
- Діяльність
учнівського самоврядування.
- Законодавча
політика в галузі освіти, охорони здоров'я, соціальної діяльності щодо
превентивної роботи з молоддю.
Етапи
впровадження освіти «рівний — рівному» Перший етап. Формування громадської
й педагогічної думки щодо мети освіти «рівний — рівному». Виступи перед
педагогічною громадськістю, керівниками навчальних закладів, поширення ідей
методу через ЗМІ. Другий етап. Підготовка і видання
навчально-методичних посібників. Відбір і навчання педагогів-тренерів
(національних, регіональних і обласних). Третій етап. Навчання
педагогами-тренерами підлітків, підбір підлітків-інструкторів, підготовка їх до
роботи серед однолітків. Четвертий етап. Супровід діяльності
підлітків-інструкторів серед однолітків. Розробка й надання інформаційних,
консультативних, методичних послуг щодо реалізації проекту, в тому числі самими
підлітками. П'ятий етап. Впровадження методу
освіти «рівний — рівному» в системі позакласної та позашкільної роботи та в
роботі з батьками. Шостий етап. Оцінка результату
проекту за допомогою соціолого-педагогічного моніторингу. Сьомий етап. Створення умов,
розробка нормативно-правової і методичної бази для збереження й розвитку
методики в системі.
Запрошуємо до співпраці!
|