Офіційна назва програми - "Сприяння просвітницькій роботі "рівний - рівному" серед молоді України щодо здорового способу життя". Створена за сприяння Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України, Програми Розвитку ООН в Україні та Об’єднаної Програми ООН з ВІЛ/СНІД.
У 2003 р. створено Всеукраїнську благодійну асоціацію "Рівний - Рівному".
Програма рекомендована Міністерством освіти і науки України для впровадження у 5-6 та 7-11 класах загальноосвiтнiх навчальних закладiв. Програма рекомендована Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання у навчальних закладах (завантажити рекомендаційний лист: "Основи здоров'я").
У Полтавській області Програма діє з 2001 року. Обласна координаційна рада створена на базі Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського.
Кадровий склад педагогів-тренерів області тут. Запрошуємо учасників Програми вносити свої дані самостійно. Це сприятиме професійному спілкуванню активно працюючих тренерів.
Метою Програми є підвищення рівня поінформованості й розширення знань підлітків і молоді про здоров’я, здоровий спосіб життя, формування у них відповідних цінностей і життєво важливих переконань, напрацювання необхідних практичних навичок відповідальної безпечної поведінки щодо свого життя і здоров’я, а також здоров’я і життя інших.
У основу Програми покладено метод навчання «рівний – рівному», суть якого полягає в тому, що основну участь у поширенні знань бере сама молодь. Концептуальною основою освіти «рівний – рівному» є підготовка підлітків-інструкторів і залучення їх до просвітницької роботи щодо здорового способу життя серед однолітків.
У межах реалізації програми "Рівний - рівному" виконуються такі завдання:
- створення соціально-педагогічних умов, сприятливих для позитивних змін у знаннях, уміннях, навичках і вчинках, у ставленні дітей і молоді до здорового способу життя;
- створення організаційних умов для активної просвітницької роботи щодо здорового способу життя серед дітей і молоді через надання повноважень самим неповнолітнім;
- виявлення в молодіжному середовищі позитивних лідерів, а також спонукання осіб із «груп ризику» до переорієнтації лідерських якостей з негативних на позитивні;
- підготовка підлітків-інструкторів до просвітницької роботи серед ровесників;
- підвищення соціальної компетентності молоді щодо здорового способу життя; сприяння розумінню проблем молоді суспільством, розширення нормативно-правової бази захисту здоров'я;
- розвиток теорії і практики методу освіти «рівний — рівному»; впровадження освіти «рівний — рівному» в навчальних закладах (школах, ПТУ, вищих навчальних закладах), в позашкільних закладах, у діяльність соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, служб у справах неповнолітніх, у діяльність кримінальної міліції у справах неповнолітніх, в установах соціальної реабілітації неповнолітніх, у діяльність недержавних громадських організацій.
Технологія освіти «рівний — рівному» спрямована на підвищення рівня знань, умінь і навичок щодо здорового способу життя й формування відповідальної безпечної поведінки, поділяється на технологію навчання і технологію впровадження.
1. Модуль «Методика освіти «рівний — рівному»
Базовий модуль, присвячений основним концептуальним положенням освіти «рівний — рівному», а саме ступеневій передачі знань: підготовці педагогів-тренерів, підготовці та залученню до просвітницької роботи підлітків-інструкторів, діяльності підлітків-інструкторів серед своїх однолітків.
Мета: надати знання та сформувати у педагогів-тренерів практичні навички з організації просвітницької роботи «рівний — рівному» щодо здорового способу життя.
Спрямований на формування у підлітків навичок ефективної комунікації, що має стати підґрунтям активної позиції та здорового способу життя.
Мета: ознайомити підлітків із основними положеннями теорії спілкування і на основі цієї інформації допомогти сформувати навички ефективної взаємодії.
Містить комплекс матеріалів для занять, спрямованих на набуття підлітками та молоддю знань, умінь і навичок реалізації здорового способу життя та запобігання вживанню наркотичних речовин. Мета: надати знання та сформувати усвідомлення цінності здоров'я, відповідального до нього ставлення; напрацювати уміння та навички реалізації здорового способу життя, протистояння соціальному тиску.
Сприяє формуванню у підлітків мотивації до збереження репродуктивного здоров'я, до індивідуального захисту від ВІЛ, ІПСШ, безпечної статевої поведінки.
Мета: підвести підлітків до розуміння того, що ВІЛ/СНІД, ІПСШ, непланова вагітність — це поведінкові ускладнення, запобігти яким можна через формування навичок відповідальної поведінки.
Спрямований на розвиток у підлітків власної гідності, відчуття необхідності для суспільства; на усвідомлення своїх прав, обов'язків, відповідальності за свої дії; на стимулювання у підлітків бажання реалізувати свої права.
Мета: формувати правовий світогляд підлітків, який охоплював би систему теоретичних знань про права, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків з реалізації своїх прав у житті.
Спрямований на формування у підлітків бачення життєвих перспектив, відповідальності за своє майбутнє, розвиток навичок критичного мислення, вміння оцінювати свої дії, підсилення впевненості у собі та здатності брати на себе відповідальність, визначати власні цілі.
Мета: сформувати в учасників бачення власних можливостей та конкретних дій щодо успішної життєвої самореалізації, а також мотивацію до активних дій з реалізації просвітницької діяльності серед однолітків.
Напрямки впровадження методу
- Факультативна, позакласна й позашкільна виховна робота, робота з батьками.
- У загальноосвітніх навчальних і позашкільних закладах, центрах соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
- Організація профілактичної роботи в ЗНЗ, позашкільних закладах, вищих навчальних закладах, передусім педагогічного профілю, центрах соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
- Діяльність учнівського самоврядування.
- Законодавча
політика в галузі освіти, охорони здоров'я, соціальної діяльності щодо
превентивної роботи з молоддю.
Етапи впровадження освіти «рівний — рівному»
Перший етап. Формування громадської й педагогічної думки щодо мети освіти «рівний — рівному». Виступи перед педагогічною громадськістю, керівниками навчальних закладів, поширення ідей методу через ЗМІ.
Другий етап. Підготовка і видання навчально-методичних посібників. Відбір і навчання педагогів-тренерів (національних, регіональних і обласних).
Третій етап. Навчання педагогами-тренерами підлітків, підбір підлітків-інструкторів, підготовка їх до роботи серед однолітків.
Четвертий етап. Супровід діяльності підлітків-інструкторів серед однолітків. Розробка й надання інформаційних, консультативних, методичних послуг щодо реалізації проекту, в тому числі самими підлітками.
П'ятий етап. Впровадження методу освіти «рівний — рівному» в системі позакласної та позашкільної роботи та в роботі з батьками.
Шостий етап. Оцінка результату проекту за допомогою соціолого-педагогічного моніторингу.
Сьомий етап. Створення умов, розробка нормативно-правової і методичної бази для збереження й розвитку методики в системі.
Запрошуємо до співпраці!